musrara mix festival
er kann es lernen. // er kann sich selbst beibringen, etwas zu sein, was er nie sein kann? // er kann sich erweitern. // ich würde mit euch ohne sprache, ohne kleidung, ohne eigentum, ohne geld, ohne kultur // was? // ich würde mit euch // was? // versuchen unsere biologische basis ernst zu nehmen. // hat der mensch eine biologische basis? // unsere biologischen bedürfnisse ernst nehmen. // uns ernst nehmen. // der mensch kann sich nicht selbst umerziehen. // wir könnten kinder erziehen. // kinder erweitern. // kinder mit mehr kultur. // mit keiner kultur. // wir fangen an. // mit uns selbst. // wir sind ein experiment. // unsere kinder sind die nächste stufe. // diese kinder. // wir experimentieren mit uns selbst. // wir geben das experiment weiter. // es läuft immer weiter. // in jeder generation. // ich könnte einen neuen menschen in die welt setzen. // wir können neue menschen in die welt setzen. // alles auf anfang setzen. // alles einen schritt weitersetzen. //
es wirkt wie eine initialzündung, sie beginnen zögerlich dinge der kultur zu zerstören. werden immer wilder, haben spaß, beobachten sich zuerst selbst dabei, aber die lust am zerstören wächst. das inventar wird mehr und mehr verwüstet, am ende ist es völlig zerlegt. sie sind erschöpft.
sie entkleiden sich in dem wilden durcheinander. sie beginnen sich kleine kuhlen zu graben dann kriechen sie kopfüber dort hinein. schließlich bauen sie aus den funktionslos gewordenen teilen, bruchstücken, zerrissener kleidung etc. ein großes nestartiges gebilde (einen grossen haufen mit einer mulde in der mitte in die weiche gegenstände, zerrissene stoffe, zimmerpflanzen etc. gelegt werden) und legen sich gemeinsam hinein und schlafen eng beieinander, umschlungen.
damit lassen sie die kultur hinter sich. sie gehen nicht zurück zu einer frühen und ursprünglichen natur, sondern machen einen schritt zu einer aus freiheit selbstgeschaffenen natur.
90 kg of plasticine, 10 wooden tools for working with clay, a shelf, a solid table and 10 chairs
the musraramix festival is an international multidisciplinary event that takes place in the borderline neighborhood of musrara, initiated and produced by the naggar school of art, musrara. the festival is a hub of artistic and social happenings, embodying the political and cultural essence of jerusalem and israel. every year the festival is based around one theme. the 16th year of the festival is the year of translocation-bio-art.
what happens when artists go into the lab and start working with living materials such as bacteria, tumors or bodily simulations? what happens when artists experiment in their home environs, using their own bodies or materials and research methods drawn from the natural sciences?
continuing the theme of musrara mix 15, where we developed the idea „art-sistence“ as a place where existence and artistic practices meet, this year’s festival will focus on the concept of „translocation“, offering a glimpse into the world of bio-art. the term translocation comes from the world of genetics, describing a phenomenon in which an entire gene segment is switched between two different chromosomes. translocation is a kind of genetic mutation that is relatively common in humans and is not usually considered dangerous.
the festival presents works related directly to biological phenomenon, the result of collaborations with scientists, which were created in the laboratory and adopted scientific research methods. in addition, the festival will include works that expand upon the concept of translocation, transferring biological ideas to non-scientific spaces. these include actions in public spaces, displacement, events and identities, phenomena of migration and creating realities, as well as an examination of the interaction between humans and other organisms.
focusing on various aesthetic and conceptual aspects of these worlds, many of the works relate to the ethical implications of research and the use of research subjects – both animal and human.
this year’s festival will present some forty local and international artists alongside students from the musrara art school. in keeping with our world view, much space and emphasis is given to works based on the active involvement of the public and on various levels of live interaction, sometimes combined with digital means.
many of the artists will be present at the festival, providing several opportunities for open channels of communication such as discussions, lectures and workshops open to the public.
avi sabag
chief curator
sharon horodi
exhibition curator