12.02 european sculpture – methods, materials, poetry

edsvik konsthall, stockholm

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die ausstellung versammelt aktuelle positionen von schwe­di­schen und deutschen bildhauern. reiner maria matysik zeigt moulagen sowie einen text, den der künstler als gefunden ausgibt; nach dessen vorgaben habe er die moulagen erstellt. »[…] welchen lebensraum brauchen diese sackwesen? nährlösung, suppe, meer, luft? / einheit von anorga­ni­scher und lebender natur / indivi­du­al­ent­wicklung und regene­ration / lebende selbst­er­hal­tende systeme mensch­licher basis / die einzelnen menschen­ar­tigen haufen sind zu einer organo­zönose verbunden / tod ist das zeitliche ende eines indivi­duums. tod ist bei menschen die verwandlung in eine leiche / natürlicher tod ist bei sich durch teilung vermeh­renden einzellern identisch mit der fortpflanzung und somit tod ohne leiche. auch menschen sollte diese einheit von tod und fortpflanzung ermög­licht werden.« 

the exhibition gathers together current positions in swedish and german sculpture. reiner maria matysik shows wax models as well as a text that he claims to have found, containing speci­fi­ca­tions from which he made the wax models. »[…] which habitats do these sack-creatures need? nutrient solution, soup, ocean, air / oneness of inorganic and living nature / individual develo­pment and regene­ration / living, self-sustaining systems on a human basis / the individual human-like clusters are combined in an organo-coenoses / death is the temporal end of an individual. in humans, death is the trans­for­mation into a corpse / natural death is by itself through division of propa­gating protozoa identical to repro­duction and therefore death without a corpse. this unity of death and repro­duction should also be made possible for humans.«