12.02 european sculpture – methods, materials, poetry

edsvik konsthall, stockholm

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die aus­stel­lung ver­sam­melt aktu­el­le posi­tio­nen von schwe­di­schen und deut­schen bild­hau­ern. rei­ner maria maty­sik zeigt mou­la­gen sowie einen text, den der künstler als gefun­den aus­gibt; nach des­sen vor­ga­ben habe er die mou­la­gen erstellt. »[…] wel­chen lebens­raum brau­chen die­se sack­we­sen? nähr­lö­sung, sup­pe, meer, luft? / ein­heit von anor­ga­ni­scher und leben­der natur / indi­vi­du­al­ent­wick­lung und rege­ne­ra­ti­on / leben­de selbst­er­hal­ten­de sys­te­me mensch­li­cher basis / die ein­zel­nen men­schen­ar­ti­gen hau­fen sind zu einer orga­no­zö­no­se ver­bun­den / tod ist das zeit­li­che ende eines indi­vi­du­ums. tod ist bei men­schen die ver­wand­lung in eine lei­che / natürlicher tod ist bei sich durch tei­lung ver­meh­ren­den ein­zellern iden­tisch mit der fort­pflan­zung und somit tod ohne lei­che. auch men­schen soll­te die­se ein­heit von tod und fort­pflan­zung ermög­licht werden.« 

the exhi­bi­ti­on gathers tog­e­ther cur­rent posi­ti­ons in swe­dish and ger­man sculp­tu­re. rei­ner maria maty­sik shows wax models as well as a text that he claims to have found, con­tai­ning spe­ci­fi­ca­ti­ons from which he made the wax models. »[…] which habi­tats do the­se sack-crea­tures need? nut­ri­ent solu­ti­on, soup, oce­an, air / oneness of inor­ga­nic and living natu­re / indi­vi­du­al deve­lo­p­ment and rege­ne­ra­ti­on / living, self-sus­tai­ning sys­tems on a human basis / the indi­vi­du­al human-like clus­ters are com­bi­ned in an orga­no-coe­no­ses / death is the tem­po­ral end of an indi­vi­du­al. in humans, death is the trans­for­ma­ti­on into a corp­se / natu­ral death is by its­elf through divi­si­on of pro­pa­ga­ting pro­to­zoa iden­ti­cal to repro­duc­tion and the­re­fo­re death without a corp­se. this unity of death and repro­duc­tion should also be made pos­si­ble for humans.«