21.06 nothingtoseeness

leere/weiß/stille
 akademie der künste

void/white/silence

nothingtoseeness






leere/weiß/stille
 akademie der künste

void/white/silence

not­hing­to­see­ness – leere/weiß/stille

als „not­hing­to­see­ness“ bezeich­ne­te john cage die ent­spre­chung der stil­le in den visu­el­len küns­ten und umschreibt das nichts durch sehen und füh­len. die aus­stel­lung „not­hing­to­see­ness – leere/weiß/stille“ wid­met sich die­ser erfah­rung des sehens und dem wei­ten bedeu­tungs­spek­trum der far­be weiß, der lee­re und der stille.
rei­ner maria maty­sik wid­met sein künst­le­ri­sches schaf­fen dem dia­log zwi­schen wis­sen­schaft und bil­den­der kunst. er greift auf ein umfang­rei­ches reper­toire an unter­schied­li­chen mate­ria­li­en zurück, mit denen er model­le zukünf­ti­ger orga­nis­men ent­wi­ckelt. die­se soge­nann­ten fik­ti­ven „bion­ten“ sind pro­duk­te aus sei­nem expe­ri­men­tal­la­bor und sug­ge­rie­ren leben­de orga­nis­men. mit die­ser künst­le­ri­schen pra­xis stellt er fra­gen an die fort­ent­wick­lung der gen­tech­nik und deren bedeu­tung für die evo­lu­ti­on und die zukunft. der künst­ler geht davon aus, dass die gren­zen zwi­schen pflan­ze, mensch und tier suk­zes­si­ve unscharf und ver­schwim­men werden.
sei­ne wol­ken-arbei­ten sind als reak­ti­on auf den vom men­schen ver­ur­sach­ten kli­ma­wan­del zu ver­ste­hen, der über­schwem­mun­gen, unwet­ter, tem­pe­ra­tur­schwan­kun­gen und extrem­re­gen mit sich bringt. die wol­ken­ma­schi­ne ver­wan­delt das was­ser im land­schafts­ele­ment teich im grä­ser­gar­ten der aka­de­mie der küns­te zu wol­ken. der recht­ecki­ge teich ist teil eines gepfleg­ten his­to­ri­schen grä­ser- und stau­den­gar­tens, der durch glas­wän­de abge­schot­tet ohne ihn umge­ben­de (stadt-)landschaft im ober­ge­schoss liegt. wie ein hor­tus con­clus­us liegt er erhöht zum natür­li­chen erd­bo­den des tiergartens.
trotz künst­lich­keit exis­tie­ren im teich mikro­or­ga­nis­men, pil­ze, pflan­zen und tie­re. was aber pas­siert mit ihnen, wenn ihre lebens­grund­la­ge abge­pumpt wird und zu wol­ken trans­for­miert wird? hier wäre es für den künst­ler inter­es­sant, eine gewäs­ser-öko­lo­gi­sche stu­die durch­zu­füh­ren; ver­gleich­ba­re wis­sen­schaft­li­che stu­di­en zu tie­ren und mikro­sko­pi­schen lebens­for­men kennt maty­sik, da er sie mit ver­schie­de­nen insti­tu­ten bereits durch­ge­führt hat. die wol­ke gibt nach ihrer auf­lö­sung das ent­hal­te­ne was­ser wie­der an die natur zurück. so schafft rei­ner maria maty­sik, das bewusst­sein der besu­che­rin­nen und besu­cher für einen vor­gang zu sen­si­bi­li­sie­ren, der ohne wei­te­re wor­te ver­mit­telt wird. auch wenn der künst­ler ener­gie ein­setzt um die­sen natür­li­chen trans­for­ma­ti­ons­pro­zess von was­ser zu wol­ke und zurück zu was­ser zu erzeu­gen, ist die­se ener­gie nicht ver­schwen­det, denn er ermög­licht eine erfah­rung, die ins unge­wis­se geht.
anke hervol

in der ausstellung:
rei­ner maria maty­sik 
wol­ken­ma­schi­ne, 2021 
dampf­au­to­mat
 170 × 75 × 57 cm
 cour­te­sy of the artist
rei­ner maria maty­sik
 wol­ken, 2021 
bio­kunst­stoff, maße varia­bel 
cour­te­sy of the artist

bei den exem­pla­risch aus­ge­wähl­ten wer­ken von 75 inter­na­tio­na­len künstler*innen geht es um das ver­hält­nis von mate­ri­al­be­schaf­fen­heit zu ober­flä­che und kon­text, von ton zu stil­le, von fül­le zu lee­re, von kom­ple­xi­tät zu ein­fach­heit, von bedeu­tung zu bedeu­tungs­lo­sig­keit. die durch die mono­chro­me male­rei gepräg­ten künst­le­risch-ästhe­ti­schen prak­ti­ken der 1950/60er-jah­re ent­wi­ckel­ten sich zeit­gleich und im aus­tausch zwi­schen den usa und euro­pa und sind bis heu­te aktuell.
„not­hing­to­see­ness“ lädt ein, genau­er, prä­zi­ser und inten­si­ver zu sehen und wahr­zu­neh­men. gemäl­de, foto­ar­bei­ten, vide­os, film- und sound­ar­bei­ten, skulp­tu­ren und orts­spe­zi­fi­sche instal­la­tio­nen sind nach pan­de­mie­be­ding­ter ver­la­ge­rung der kunst­re­zep­ti­on in den vir­tu­el­len raum nun in dem ana­lo­gen erfah­rungs­raum der aus­stel­lungs­hal­len am han­sea­ten­weg zu entdecken.
die web­site www.nothingtoseeness.de erschließt die schau und ihre the­men mit tex­ten und infor­ma­tio­nen. gesprä­che, kon­zer­te, lesun­gen und film­vor­füh­run­gen fin­den beglei­tend statt.
mit arbei­ten von: peter ablin­ger, absa­lon, frank badur, mirosław bał­ka, rosa bar­ba, ger­hard boh­ner, geor­ge brecht, tri­sha brown, klaus vom bruch, gün­ter brus, john cage, enri­co cas­tel­la­ni, ruther­ford chang, max dax, ulri­ke draes­ner, maria eich­horn, olaf­ur eli­as­son, ulrich erben, ceal floy­er, lucio fon­ta­na, sam fran­cis, katha­ri­na frit­sch, heinz gapp­mayr, jochen gerz, rai­mund gir­ke, eugen gom­rin­ger, gott­hard graub­ner, katha­ri­na gros­se, hans haa­cke, mar­cia hafif, david ham­mons, oskar hol­weck, ste­phan huber, alfon­so hüp­pi, pierre huyg­he, ray john­son, isaac juli­en, ells­worth kel­ly, per kes­sel­mar, astrid klein, yves klein, harald klin­gel­höl­ler, bernd kober­ling, chris­ti­na kubisch, rai­mund kum­mer, mark lam­mert, hen­ning loh­ner, inge mahn, pie­ro man­zo­ni, joseph mario­ni, sara masüger,
rei­ner maria maty­sik, bruce nau­man, yoko ono, roman opał­ka, david ost­row­ski, nam june paik, otto pie­ne, tho­mas rent­meis­ter, bridget riley, robert ryman, karin san­der, hanns schi­man­sky, micha­el schirner, gre­gor schnei­der, jan j. scho­on­ho­ven, nina schui­ki, geor­ge segal, qiu shi­hua, stra­wal­de, mark tobey, james tur­rell, gün­ther uecker, timm ulrichs, lothar wolleh

in the exhi­bi­ti­on “not­hing­to­see­ness – void/white/silence”, the aka­de­mie der küns­te shows works by 75 inter­na­tio­nal artists who­se work cen­tres around mono­chro­my, mate­ri­al mini­ma­lism and reduc­tion. the title refers to a word play by john cage, who coin­ed the term “not­hing­to­see­ness” as the equi­va­lent of silence in the visu­al arts. the exhi­bi­ti­on, which opens on 15 sep­tem­ber 2021 as part of ber­lin art week, will pre­sent pain­tings, pho­to­gra­phic works, film and sound pie­ces, sculp­tures and site-spe­ci­fic installations.

maty­sik focu­ses his artis­tic work on the dia­lo­gue bet­ween sci­ence and the visu­al arts. he draws on an exten­si­ve reper­toire of various mate­ri­als with which he deve­lo­ps models of future orga­nisms. the­se fic­tion­al “bionts” are pro­du­ced in his expe­ri­men­tal labo­ra­to­ry and are sug­ges­ti­ve of living orga­nisms. by way of this artis­tic prac­ti­ce, he asks ques­ti­ons about the fur­ther deve­lo­p­ment of gene­tic engi­nee­ring and its signi­fi­can­ce for evo­lu­ti­on and for the future. the artist ope­ra­tes on the assump­ti­on that the boun­da­ries bet­ween plants, humans and ani­mals will gra­du­al­ly beco­me fuz­zy and blur­red in the future.
his “cloud” pie­ces can be seen as a reac­tion to man-made cli­ma­te chan­ge, which brings with it floods, storms, tem­pe­ra­tu­re fluc­tua­tions and extre­me rain events. the cloud machi­ne trans­forms the water in the land­scaped pond in the gar­den of gras­ses at the aka­de­mie der küns­te into clouds. the rec­tan­gu­lar pond is part of a gar­den of well-ten­ded isto­ri­cal gras­ses and peren­ni­als, loca­ted on the upper flo­or of the aca­de­my and sea­led off by glass walls, iso­la­ting it from the sur­roun­ding (urban) land­scape. like a hor­tus con­clus­us, it sits ele­va­ted abo­ve the natu­ral ground of the tier­gar­ten park.
despi­te its arti­fi­ci­al natu­re, micro­or­ga­nisms, fun­gi, plants and ani­mals live in the pond. but what hap­pens to them when their basis for life is pum­ped out and trans­for­med into clouds? here it would be inte­res­t­ing for the artist to car­ry out an eco­lo­gi­cal stu­dy on bodies of water; maty­sik is fami­li­ar with com­pa­ra­ble sci­en­ti­fic stu­dies on ani­mals and micro­sco­pic life forms, having alre­a­dy con­duc­ted such stu­dies in coope­ra­ti­on with various insti­tu­tes. after it dis­si­pa­tes, the cloud returns the water it con­ta­ins to natu­re. maty­sik thus fos­ters awa­re­ness among visi­tors, making them con­scious of a pro­cess that is con­vey­ed wit­hout addi­tio­nal words. even though the artist uses ener­gy to crea­te this natu­ral pro­cess of trans­for­ma­ti­on from water to cloud and back to water, this ener­gy is not was­ted, as it enables an expe­ri­ence that extends into the unknown.
anke hervol

in the exhibition:
rei­ner maria maty­sik 
wol­ken­ma­schi­ne, 2021 
steam gene­ra­tor
 170 × 75 × 57 cm 
cour­te­sy of the artist
rei­ner maria maty­sik
 wol­ken, 2021 
bio­pla­s­tic, dimen­si­ons varia­ble 
cour­te­sy of the artist

the point of depar­tu­re is white mono­chro­my and the asso­cia­ted new mea­ning of the mate­ri­al sur­face, which cau­sed a stir in the ame­ri­can and euro­pean art sce­nes of the 1950s and 1960s. fea­tured pain­tings from this peri­od include works by lucio fon­ta­na, rai­mund gir­ke, jan j. scho­on­ho­ven, gün­ther uecker and ells­worth kel­ly, as well as one of yves klein’s rare copies of untit­led white mono­chro­me (m 33) from 1958, and the fil­mic docu­men­ta­ti­on of his legen­da­ry 1958 exhi­bi­ti­on “le vide”, in which rather than art­works only the white walls of the paris gal­lery of iris clert were to be seen. the­se ear­ly radi­cal artis­tic state­ments are jux­ta­po­sed with con­tem­po­ra­ry works. in the ent­rance area, karin san­der reacts to the white mono­chro­me with her wand­stück, which she crea­ted spe­ci­fi­cal­ly for the exhi­bi­ti­on. in isaac julien’s audio-visu­al instal­la­ti­on the true north (2007), the topic of white rea­ches into the lonely artic land­scape. other site-spe­ci­fic instal­la­ti­ons by yoko ono (invi­si­ble flags), tho­mas rent­meis­ter, ulri­ke draes­ner and sara masü­ger are on dis­play, and rei­ner maria maty­sik exhi­bits his wol­ken­ma­schi­ne in the akademie’s out­side area. in the instal­la­ti­on we buy white albums, ruther­ford chang shows well over 2,000 copies of the beat­les’ white album, desi­gned by richard hamil­ton as a white pro­jec­tion sur­face, which here is con­tras­ted with the black squa­re of prince’s black album.

one focus of the exhi­bi­ti­on is the link to music and silence. “not­hing­to­see­ness” invi­tes the view­er to par­ta­ke in a more exact, pre­cise and inten­si­ve mode of per­cep­ti­on. after the pan­de­mic-rela­ted shift of art recep­ti­on to the vir­tu­al realm, the ori­gi­nal art­works can once again be expe­ri­en­ced live. 

the exhi­bi­ti­on is cura­ted by anke her­vol and wulf herzogenrath.