21.06 nothingtoseeness

leere/weiß/stille
 akademie der künste

void/white/silence

nothingtoseeness






leere/weiß/stille
 akademie der künste

void/white/silence

nothing­to­seeness – leere/weiß/stille

als „nothing­to­seeness“ bezeichnete john cage die entspre­chung der stille in den visuellen künsten und umschreibt das nichts durch sehen und fühlen. die ausstellung „nothing­to­seeness – leere/weiß/stille“ widmet sich dieser erfahrung des sehens und dem weiten bedeu­tungs­spektrum der farbe weiß, der leere und der stille.
reiner maria matysik widmet sein künst­le­ri­sches schaffen dem dialog zwischen wissen­schaft und bildender kunst. er greift auf ein umfang­reiches reper­toire an unter­schied­lichen materialien zurück, mit denen er modelle zukünf­tiger organismen entwi­ckelt. diese sogenannten fiktiven „bionten“ sind produkte aus seinem experi­ment­al­labor und sugge­rieren lebende organismen. mit dieser künst­le­ri­schen praxis stellt er fragen an die fortent­wicklung der gentechnik und deren bedeutung für die evolution und die zukunft. der künstler geht davon aus, dass die grenzen zwischen pflanze, mensch und tier sukzessive unscharf und verschwimmen werden.
seine wolken-arbeiten sind als reaktion auf den vom menschen verur­sachten klima­wandel zu verstehen, der überschwem­mungen, unwetter, tempe­ra­tur­schwan­kungen und extrem­regen mit sich bringt. die wolken­ma­schine verwandelt das wasser im landschafts­element teich im gräser­garten der akademie der künste zu wolken. der recht­eckige teich ist teil eines gepflegten histo­ri­schen gräser- und stauden­gartens, der durch glaswände abgeschottet ohne ihn umgebende (stadt-)landschaft im oberge­schoss liegt. wie ein hortus conclusus liegt er erhöht zum natür­lichen erdboden des tiergartens.
trotz künst­lichkeit existieren im teich mikro­or­ga­nismen, pilze, pflanzen und tiere. was aber passiert mit ihnen, wenn ihre lebens­grundlage abgepumpt wird und zu wolken trans­for­miert wird? hier wäre es für den künstler inter­essant, eine gewässer-ökolo­gische studie durch­zu­führen; vergleichbare wissen­schaft­liche studien zu tieren und mikro­sko­pi­schen lebens­formen kennt matysik, da er sie mit verschie­denen insti­tuten bereits durch­ge­führt hat. die wolke gibt nach ihrer auflösung das enthaltene wasser wieder an die natur zurück. so schafft reiner maria matysik, das bewusstsein der besuche­rinnen und besucher für einen vorgang zu sensi­bi­li­sieren, der ohne weitere worte vermittelt wird. auch wenn der künstler energie einsetzt um diesen natür­lichen trans­for­ma­ti­ons­prozess von wasser zu wolke und zurück zu wasser zu erzeugen, ist diese energie nicht verschwendet, denn er ermög­licht eine erfahrung, die ins ungewisse geht.
anke hervol

in der ausstellung:
reiner maria matysik 
wolken­ma­schine, 2021 
dampf­au­tomat
 170 × 75 × 57 cm
 courtesy of the artist
reiner maria matysik
 wolken, 2021 
biokunst­stoff, maße variabel 
courtesy of the artist

bei den exempla­risch ausge­wählten werken von 75 inter­na­tio­nalen künstler*innen geht es um das verhältnis von materi­al­be­schaf­fenheit zu oberfläche und kontext, von ton zu stille, von fülle zu leere, von komple­xität zu einfachheit, von bedeutung zu bedeu­tungs­lo­sigkeit. die durch die monochrome malerei geprägten künst­le­risch-ästhe­ti­schen praktiken der 1950/60er-jahre entwi­ckelten sich zeitgleich und im austausch zwischen den usa und europa und sind bis heute aktuell.
„nothing­to­seeness“ lädt ein, genauer, präziser und inten­siver zu sehen und wahrzu­nehmen. gemälde, fotoar­beiten, videos, film- und sound­ar­beiten, skulp­turen und ortsspe­zi­fische instal­la­tionen sind nach pande­mie­be­dingter verla­gerung der kunst­re­zeption in den virtu­ellen raum nun in dem analogen erfah­rungsraum der ausstel­lungs­hallen am hansea­tenweg zu entdecken.
die website www.nothingtoseeness.de erschließt die schau und ihre themen mit texten und infor­ma­tionen. gespräche, konzerte, lesungen und filmvor­füh­rungen finden begleitend statt.
mit arbeiten von: peter ablinger, absalon, frank badur, mirosław bałka, rosa barba, gerhard bohner, george brecht, trisha brown, klaus vom bruch, günter brus, john cage, enrico castellani, rutherford chang, max dax, ulrike draesner, maria eichhorn, olafur eliasson, ulrich erben, ceal floyer, lucio fontana, sam francis, katharina fritsch, heinz gappmayr, jochen gerz, raimund girke, eugen gomringer, gotthard graubner, katharina grosse, hans haacke, marcia hafif, david hammons, oskar holweck, stephan huber, alfonso hüppi, pierre huyghe, ray johnson, isaac julien, ellsworth kelly, per kesselmar, astrid klein, yves klein, harald klingel­höller, bernd koberling, christina kubisch, raimund kummer, mark lammert, henning lohner, inge mahn, piero manzoni, joseph marioni, sara masüger,
reiner maria matysik, bruce nauman, yoko ono, roman opałka, david ostrowski, nam june paik, otto piene, thomas rentmeister, bridget riley, robert ryman, karin sander, hanns schim­ansky, michael schirner, gregor schneider, jan j. schoon­hoven, nina schuiki, george segal, qiu shihua, strawalde, mark tobey, james turrell, günther uecker, timm ulrichs, lothar wolleh

in the exhibition “nothing­to­seeness – void/white/silence”, the akademie der künste shows works by 75 inter­na­tional artists whose work centres around monochromy, material minimalism and reduction. the title refers to a word play by john cage, who coined the term “nothing­to­seeness” as the equivalent of silence in the visual arts. the exhibition, which opens on 15 september 2021 as part of berlin art week, will present paintings, photo­graphic works, film and sound pieces, sculp­tures and site-specific installations.

matysik focuses his artistic work on the dialogue between science and the visual arts. he draws on an extensive reper­toire of various materials with which he develops models of future organisms. these fictional “bionts” are produced in his experi­mental laboratory and are suggestive of living organisms. by way of this artistic practice, he asks questions about the further develo­pment of genetic engineering and its signi­fi­cance for evolution and for the future. the artist operates on the assumption that the boundaries between plants, humans and animals will gradually become fuzzy and blurred in the future.
his “cloud” pieces can be seen as a reaction to man-made climate change, which brings with it floods, storms, tempe­rature fluctua­tions and extreme rain events. the cloud machine trans­forms the water in the lands­caped pond in the garden of grasses at the akademie der künste into clouds. the rectan­gular pond is part of a garden of well-tended istorical grasses and peren­nials, located on the upper floor of the academy and sealed off by glass walls, isolating it from the surrounding (urban) landscape. like a hortus conclusus, it sits elevated above the natural ground of the tiergarten park.
despite its artificial nature, micro­or­ga­nisms, fungi, plants and animals live in the pond. but what happens to them when their basis for life is pumped out and trans­formed into clouds? here it would be interesting for the artist to carry out an ecolo­gical study on bodies of water; matysik is familiar with compa­rable scien­tific studies on animals and micro­scopic life forms, having already conducted such studies in coope­ration with various insti­tutes. after it dissi­pates, the cloud returns the water it contains to nature. matysik thus fosters awareness among visitors, making them conscious of a process that is conveyed without additional words. even though the artist uses energy to create this natural process of trans­for­mation from water to cloud and back to water, this energy is not wasted, as it enables an experience that extends into the unknown.
anke hervol

in the exhibition:
reiner maria matysik 
wolken­ma­schine, 2021 
steam generator
 170 × 75 × 57 cm 
courtesy of the artist
reiner maria matysik
 wolken, 2021 
bioplastic, dimen­sions variable 
courtesy of the artist

the point of departure is white monochromy and the associated new meaning of the material surface, which caused a stir in the american and european art scenes of the 1950s and 1960s. featured paintings from this period include works by lucio fontana, raimund girke, jan j. schoon­hoven, günther uecker and ellsworth kelly, as well as one of yves klein’s rare copies of untitled white monochrome (m 33) from 1958, and the filmic documen­tation of his legendary 1958 exhibition “le vide”, in which rather than artworks only the white walls of the paris gallery of iris clert were to be seen. these early radical artistic state­ments are juxta­posed with contem­porary works. in the entrance area, karin sander reacts to the white monochrome with her wandstück, which she created speci­fi­cally for the exhibition. in isaac julien’s audio-visual instal­lation the true north (2007), the topic of white reaches into the lonely artic landscape. other site-specific instal­la­tions by yoko ono (invisible flags), thomas rentmeister, ulrike draesner and sara masüger are on display, and reiner maria matysik exhibits his wolken­ma­schine in the akademie’s outside area. in the instal­lation we buy white albums, rutherford chang shows well over 2,000 copies of the beatles’ white album, designed by richard hamilton as a white projection surface, which here is contrasted with the black square of prince’s black album.

one focus of the exhibition is the link to music and silence. “nothing­to­seeness” invites the viewer to partake in a more exact, precise and intensive mode of perception. after the pandemic-related shift of art reception to the virtual realm, the original artworks can once again be experi­enced live. 

the exhibition is curated by anke hervol and wulf herzogenrath.